fredag 6 juni 2008

Nationaldagen - 1905

Idag är det Nationaldagen och vad kan passa bättre då än att visa den lilla bönebok jag fyndade på loppis för en tia för ett tag sen - den är nämligen daterad 6/6 - 1905. Jag köpte den för att skriften på sidorna är så vacker och jag hade faktiskt tänkt att begå helgerån, dvs riva ur någon sida och använda som dekoration på diverse saker. Men...



... så såg jag den fina inskriptionen och genast blev det personligt på något vis. Jag började undra vem den här Agnes från Ronneby var som fick böneboken på Sveriges nationaldag för 103 år sen. Hur såg hennes liv ut? Läste hon morgon- och aftonbönerna varje dag och sjöng psalmerna vid högtidliga tillfällen som boken förespråkar? Svaren på dessa frågor lär jag aldrig få reda på, men boken är ett minne från en svunnen tid så den får nog behålla sitt ursprungsskick trots allt. Jag är inte religiös själv, men jag finner sådana symboler och motiv rofyllda och vackra.


Omslaget ser onekligen nött ut så den har nog använts dagligen



Den vackra skriften är skriven på gammal svenska




Jag önskar er alla en skön nationaldag. Själv ska jag strax ge mig iväg för att kolla in det lokala firandet.

Kram Åse

5 kommentarer:

Jenny Oak Fae sa...

Vacker bok, du får väl kopiera av sidorna istället...

: )

Den enda boken jag velat riva sidor ur, är ett nytryck av en gammal.

Kram, Jenny

<3

Gårdsromantik sa...

Det går säkert att säktforska om henne - men kräver nog lite arbete.

Visst far tankarna iväg när man ser sådana där vackra inskriptioner!

Kram Maud

Millas hem sa...

Hejsan!
Oj, här länkar jag direkt!
En himla fin blogg här ser jag. Fast nu är jag så trött så jag besöker dig i morgon...för detta är en blogg jag inte vill missa!
Kram Camilla

Bitte sa...

Håller med de är så vackra .
Kram Bitte

Made in heaven sa...

Hei! Så flott blogg du har, masse fine bilder! Her kommer jeg på besøk igjen...