måndag 7 juli 2008

Drömmer mig bort till Provence...

Med boken Tillbaka till Provence av Peter Mayle drömmer jag mig bort till den franska landsbygden. Författaren har alltid älskat mat, vin och Frankrike och berättar varmt och humoristiskt om sin familjs liv på gården på den vackra landsbygden i Provence. I både denna bok och hans tidigare böcker får man läsa små anekdoter om vedermödorna med att bli accepterade av lokalbefolkningen, anpassningen till ett lugnare tempo och att leva det ibland något förvirrade provensalska livet. Språkförbistringarna skapar många goda skratt och jag kan verkligen rekommendera alla hans böcker. De är fullkomligt underbara och får mig att längta efter dofterna och smakerna, solen och värmen och Medelhavslandskapets skönhet. Perfekt sommarläsning!


Här skulle jag gärna vilja sitta och njuta av doften av lavendel…


I verkligheten ska jag njuta här hemma av mina 3 veckors semester som börjar idag. Det kommer att bli några dagsturer runt om i Skåne och en tur till Danmark är också inplanerad. Hoppas bara det fina vädret håller i sig. Å andra sidan så har jag en del inomhusprojekt att pyssla med också, om regnet nu skulle komma…

Ha det bra! Kram Åse

3 kommentarer:

Lilla huset på prärien sa...

Åh vad härligt det ser ut! Men för mig blir det också lite dagsturer i Skåne. Funderar på en sväng ned till Österlen med allt vad det kan innebära... får se om det blir av...

Kram Jenny

Jenny Oak Fae sa...

Skåne är ju Sveriges Frankrike & Österlen vårt Provence...så din semester blir säkert trevlig !

: )

Kram, Jenny

<3

Efwa sa...

Boken "Ett år i Provence" var det som först väckte en dröm i mitt inre om att en gång kunna flytta till Provence. Det var för kanske 10 år sedan och nu närmar det sig att drömmen blir sann!!
/Efwa